De Sint-Jacob-op-de-Koudenbergkerk

Historiek

De geschiedenis van de Sint-Jacob-op-de-Koudenbergkerk gaat terug tot in de XIIde eeuw.

De kerk en de belangrijke abdij van de Koudenberg behoorden toe aan de Orde van de reguliere kanunniken van Sint-Augustinus.

Tot op vandaag is zij een halte voor vele pelgrims naar Santiago de Compostella, die er komen bidden voor het Sint-Jacobsbeeld in de kerk. Op de plaats van de aloude kerk legde Karel van Lotharingen, de gouverneur-generaal van de Oostenrijkse Nederlanden onder de heerschappij van keizerin Maria-Theresia in 1776 de eerste steen van de huidige kerk waarvan hij de bouw toevertrouwde aan de architecten Guimard en Montoyer.

De Sint-Jacob-op-de-Koudenbergkerk is een opmerkelijk voorbeeld van het XVIIIde eeuwse classicisme in België. Zij is het hoofdgebouw van het bijzonder harmonieus en zuiver bewaard classicistisch Koningsplein.

Het Grote Orgel

Het grote orgel van de kerk werd in 1884 door de Brusselse orgelbouwer Pierre Schyven (1827-1916) gebouwd.

Pierre Schyven is eveneens de orgelbouwer van de Onze-Lieve-Vrouwekerk van Laken, van de Filharmonische Zaal in Luik en van de Onze-Lieve-Vrouwekathedraal van Antwerpen.

Éric Mairlot is de organist-titularis van het grote orgel van de Sint-Jacob-op-de-Koudenbergkerk. Hij studeerde aan de Conservatoria van Brussel en Luik met Hubert Schoonbroodt en Anne Froidebise. Hij kreeg verschillende Eerste Prijzen, verwierf een Hoger Diploma in orgel en behaalde een licentie in de musicologie aan de ULB (Université Libre de Bruxelles).